tirsdag 10. november 2009

Om det å være 4 år..

Tror det er en fin alder å være i. Man er liksom stor nok til det man har lyst å gjøre, men om det er noe som ikke er fullt så gøy, kan man bare spille på det å være liten!
Her i huset har vi en veldig snusfornuftig 4 åring! På søndag spøkte jeg med om han kunne bytte bleien til Lillegutt:

Jeg: Gidder du å bytte på Lillebror?
4-åringen: Du mamma, eg e bare en unge!
Jeg: Men du må jo øve deg...
4-åringen: Nei, for eg e bare 4 og då blir det gris!



Igår kunne 4-åringen alt!
Hver mandag går vi på svømming, og hver gang beundrer han de store guttene som hopper fra den grønne tingen (stupebrettet altså :) Storegutten har i det siste snakket om at han også vil, men vi har vært litt skeptisk. Men igår tok han løpefart og hoppet utfor! 1,5 meter.

Stolt pappa: Så tøff du er da!
4-åringen: Duu, eg e faktisk 4år! No vil eg ta den store seilebanen!


Årsider, ukedager, og klokkeslett er veldig spennende! Storegutten min gjorde veldig mye "i-går-fjor". Jeg tror det er betegnelsen for en dag som han vet har vært, men han vet ikke helt når det var. Han spør hver dag hvilken dag det er. Og de dagene som betyr noe er: Fredag=lekedag i barnehagen. Lørdag=snop. Mandag=bading. Avtalen er at han skal legge seg klokken åtte. Og hvis klokken blir halv ni..nei da kan han ikke legge seg, for han skal jo legge seg klokken åtte!!


Kjenner du en 4-åring har du sikkert fått en del rare spørsmål. Av og til går det helt greit, men veldig ofte er det utrolig irriterende med endeløse hvorfor, hvordan, hva da og hvorfor det da samtaler! Ofte er det morsomt men noen ganger er det faktisk vanskelig!! Hvertfall når du sitter og diskuterer med en snusfornuftig og sta gutt! Uansett hva jeg svarer kommer det nytt spørsmål..

Hvor vokser bilveiene?
Hva som er inni fjellet?
Hvorfor kommer det røyk på vannet?
Hvor vokser steinene?
Hva er blomster laget av?
Er makrell laget av fisk?


Sikkert helt enkle spørsmål egentlig.
Men prøv å ta diskusjonen med en 4-åring du!!


3 kommentarer:

  1. Hei! Kjenner meg veldig igjen i innlegge ditt,bor også sammen med en 4 åring,å det er ikke tomt for spørsmål her i gården heller,men det er jo kos da :)
    Ha en fin dag vidre.
    Klem C.

    SvarSlett
  2. Koselig innlegg Eva:) gleder meg til å få en fireåring i hus <3

    SvarSlett
  3. Hehe, det kan bli jobbig ja:) Heldigvis noe år til enda!
    Hun har sin egen fjernkontroll og mine gamle mobiler, men min er selvfølgelig den hun vil ha..
    Takk for tips, puttekasser og Duplo skal jeg kjøpe!
    Tonje♥

    SvarSlett