tirsdag 8. desember 2009

Eva's Lille Snopefabrikk, del 1

Jeg fant plutselig ut, etter å lest min laaange "to do list", at det slettes ikke er mange dagene til jul, og at dersom alle punkter på listen skal få grønn hake, burde jeg virkelig skru opp tempoet litt. Bestemte meg for å begynne på kjøkkenet.



Nå har jeg laget konfekt og forskjellige småkaker, nok til flere innlegg til dagene som kommer;  
1 oppskrift hver dag!  Bilder og fremgangsmåte skal bli :)

Begynner idag med deilige Bounty kuler! -farlig godt



Handleliste:
  • 1/2 dl lys sirup
  • 50 gram smør
  • 1/2 dl melis
  • 2 dl kremfløte
  • 200 gram kokos
  • 200 gram kokesjokolade
Rør sammen alle ingredienser, untatt kokos, i en kjele og kok opp forsiktig. La blandingen småkoke noen minutter, til den blir seig. (Pass på så ikke det blir for sterk varme, da blandingen kan bli karamellisert) Ta kjelen bort fra platen og bland inn kokos, kjøl ned slik at du klarer å trille ut kuler, ca 50-60 stk.



Smelt kokesjokolade (lys eller mørk) i vannbad og rull kulene i sjokolade ved hjelp av en skje og en gaffel. Legges på bakepapir og settes i kjøleskap til sjokoladen stivner. 



Oppbevar kjølig i lukket boks med mellomleggspapir mellom kulene


Lykke til!

8 kommentarer:

  1. Heisann!
    For en koselig blogg du har, og de bountykulene så helt nyyyyydelige ut! :)

    Jeg sender ikke bare ut det gråtebildet da, men flere andre der guttene er blide og glade!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Heisann! Spørs om dette ikke blir en av de tingene jeg må prioritere å få laget før jul. De så veldig fristende ut! Er mer glad i å lage konfekt enn å lage kaker, egentlig. Men må vel få til noen kaker også, til tross for krafig forkjølelse, hoste og manglende nattesøvn!?

    HA en god dag.

    SvarSlett
  3. Takk for oppskrift! De ser jo kjempegode ut :) Må testes!

    SvarSlett
  4. Hei :)
    Kom over bloggen din via en annen blogg, og her var det veldig koselig å være... mye flotte bilder og mye variasjon.. De bountykulene så bare aldeles nydelig ut!!! takk for flotte bilder og inspirasjon og ikke minst oppskriften... får se om jeg kanskje får prøvd meg på disse i år :)
    Ønsker deg en fortsatt fin dag. Klem fra Mette

    SvarSlett
  5. Åååh, DET ser bare fantastisk godt ut!! Takk for at du deler oppskriften! :)

    SvarSlett
  6. Du verden disse så bare helt nydelige ut...
    Klæm Linda

    SvarSlett
  7. Hmm, høres spennende ut. Ser ut som eg får det travelt på kjøkkenet framover også. Gleder meg til flere oppskrifter. Har du funnet dem i det matbladet du kjøpte?? Sett etter det bladet, men finner det ikke.

    klem klem

    SvarSlett
  8. Disse MÅ jeg jo bare prøve å lage. Tusen takk for tips og oppskrift.

    SvarSlett